Home Figure 32: Latin: modellus

 

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Original sources

Du Cange. 1885

Thesaurus Linguae Latinae. 1952

Ronald Edward Latham: Revised Medieval Latin Word-List. 1965.

Ronald Edward Latham: Dictionary of Medieval Latin from British Sources. 2001.

Cesare Guasti: Santa Maria del Fiore. La Costruzione della Chiesa e del Campanile. 1887.

Andreas Grote: Das Dombauamt in Florenz, 1285-1370. 1960.

Rolf Bernzen: Die praktische und theoretische Konstitution des Modellverfahrens. 1986.

Carl Frey: Die Loggia dei Lanzi zu Florenz. 1885.

Andres Lepik: Das Architekturmodell in Italien, 1335-1550. 1994.

Michael Hirst: A Note on the Word „Modello“. 1992.

Cesare Guasti: La Cupola di Santa Maria del Fiore. 1857.

Further literature

 

 

 

Original sources

 

see: Du Cange, 1885

            Gruis tractoriae species (1330/40)

            Trabs (1330/40)

            Lagena, Gall. bouteille

 

 

Thesaurus Linguae Latinae.

Vol III. mercor – militia. Leipzig: Teubner 1952.

 

? modelus, -a, -um. a modus. VIRG gramm. Epit. 4 p. 14,1 quorum fistilla –a (modella? an modula?) poli persulta[n]t sidera. R.

 

Virgilius Maro Grammaticus: Epitomae, ca. 650 AD

 

 

Ronald Edward Latham: Revised Medieval Latin Word-List.

From British and Irish Sources.

London: Oxford University Press 1965.

 

A query (?) indicates doubt as to the meaning or date assigned to a word, or the justifiability of its inclusion in a particular group.

An obelisk (†) indicates a suspicion (sometimes amounting to certainty) that the form of a particular word is due to a misprint, a misreading, or a scribal error.

 

modellus, (?) support 6c.; (?) cheese-mould 1327.

 

(for specification see entry below: support has been cancelled, and also cheese)

 

 

Ronald Edward Latham: Dictionary of Medieval Latin from British Sources.

A-L, London: Oxford University Press 1975-1997;
D. R. Howlett: Fascicule VI: M. London: Oxford University Press 2001.

 

modellus [CL modus + ellus; cf. Modulus], vessel, mould.

1327 (v. lardatorium).

 

lardatorium [ML], larder.

1327 item unus modellus in ~io precii xij d. (Invent. Clonaul) RIA Proc. XXVI 373.

 

 

Cesare Guasti: Santa Maria del Fiore. La Costruzione della Chiesa e del Campanile.

Firenze: Ricci 1887. Reprint Sala Bolognese: Forni 1974.

 

p. 66; Doc. 68

5. Januar 1350:

Sedecim braccia stipidorum, ad modinum eis dandum per Francescum Talenti principalem magistrorum dicti operis.

 

„modinum“ is found in no other place – according the usual dictionaries and thesauri.

 

p. 188, Doc. 170

31. Mai 1367:

Operarii …, considerantes quod magistri infrascripti fecerunt quoddam relievum super designamento seu modello dictorum magistrorum …

 

p. 193, Doc. 176

31. Juli 1367:

dixerunt quod dictum relievum per eos et eorum sotios, videlicet pictores et magistros, factum, non es desingnatum secundum formam dicti modelli per eos facti.

 

p. 265; Doc. 341

19. März 1383:

Quattuor modeni ferrei, quorum tres erant pro cornicibus.

Quattuor modelli in cartis pecudinis

[see: Rolf Bernzen, 1986, 101, 386]

 

 

Andreas Grote: Das Dombauamt in Florenz, 1285-1370.

Studien zur Geschichte der Opera di Santa Reparata zu Florenz im vierzehnten Jahrhundert. München: Prestel 1960, 113-119.

 

Das häufig gebrauchte Wort „modellum“ dient, als lateinisches Derivat des volgaren „modo“, zur Kennzeichnung von kleineren Mustern oder Vorlagen. Keinesfalls nimmt es die ausschliessliche Bedeutung des heutigen Wortes „Modell“ an (nämlich einer verkleinerten, plastischen Wiedergabe in einem bestimmten Massstab). Es tritt vielmehr gleichberechtigt neben „desingnum“ und bedeutet in dieser Zusammenstellung „Entwurf und Vorlage“; wobei bedeutungslos ist, ob dieser Entwurf in Form einer Zeichnung (siehe unten S. 117 zum Jahre 1366, 20. Juli; AOF. – Delib. II, 65; bei Guasti Dok. 142 als Vorhaben./ 1366, 13. August; AOF. – Delib. II, 74/ 75; bei Guasti Dok. 150, S. 176 als ausgeführte Grundrisszeichnung) oder Modellen gestaltet ist.

[see also: Rolf Bernzen, 1960, 97]

 

 

20. Juli 1366:

„ ... deputati ad faciendum desingnum seu modellum ecclesie Sancte Reparate ...“

(AOF. – Delib. II, 65; bei Guasti [Dok. 142] S. 168 [167])

[see: Rolf Bernzen, 1986, 91]

 

13. August 1366:

„Qui consules et operarii simul concorditer deliberaverunt; Quod dicta ecclesia secundum dictum desingnum seu modellum dictorum magistrorum et pictorum hedificetur ...“

(AOF. – Delib. II, 74/ 75; bei Guasti Dok. 150 [S. 176])

[see: Rolf Bernzen, 1986, 91]

 

25. Oktober 1367:

„ ... considerantes [etiam] quod in dicto opere sunt hedificate due parve ecclesie in locum desingni ...; unum vz. [videlicet hedificatum] in domo [dicte] ecclesie apud sagrestiam, muratum per Iohannem et per eum inventum; et aliud hedificatum ... apud campanile ... per dictum Iohannem ad similitudinem modelli dictorum magistrorum [et pictorum] , vel quasi ...“

(AOF. – Delib. II, 87; bei Guasti Dok. 189 [S. 198])

[see: Rolf Bernzen, 1986, 109]

 

 

Rolf Bernzen: Die praktische und theoretische Konstitution des Modellverfahrens.

Ein Beitrag zur Frühgeschichte der neuzeitlichen Wissenschaft. Frankfurt am Main: Peter Lang 1986.

With respect to the terminology of drawings und models in Latin as well as in Italian covering the years 1357-1464

see: „Modellus“ und „modelli“ beim Bau des Florentiner Doms und den ersten Architekturtheoretikern

 

since 1366: „desingnum seu modellum“ = drawing (91 incorrect citation: „designum“; 96-98, 109 und 326; 386); “designamento seu modello“ (98)

 

since 1417: „modellus“ = architectural model (e. g. 126-127, 139-143, 145f, 231, 336, 340f); „modellum sive disegnum“ (124, 334)

 

 

Carl Frey: Die Loggia dei Lanzi zu Florenz.

Eine quellenkritische Untersuchung. Berlin: Hertz 1885, 285-286, doc. C. 6

 

Colums for the Loggia dei Lanzi (1376):

 

C. Der eigentliche Bau der Loggia.

 

6. MCCCLXXVI (77), die XXII Januarii (a. a. O. filza 7 p. 5a).

Operarii predicti prouiderunt, ordinauerunt et deliberauerunt, quod due cholonne logie, site uersus plateam dominorum priorum, fiant et edificentur grosse, qualibet (sie) earum brach: (ios wohl) tres et quartam partem alius brachi, modo et forma, quibus est modellus seu exemplum, designatum in quodam folio per me Jacobum, notarium subscriptum, et predicta fecerunt de consilio, consensu et uoluntate Benci Cionis, Simonis Francisci et Taddei Ristori, capudmagistrorum dicti operis.

 

Item quod camerarius dicti operis sancte Reparate soluat cet. Piero Alçati, manouali dicti operis logie, pro expensis extraordinariis, per eum factis de mandato dictorum operariorum in seruitio dicti operis logie in doccionibus et granatis, una tabula gessis et aliis rebus, uisis et calculatis per eos, in summa libram unam, solidos octo, denarios sex.

 

 

Andres Lepik: Das Architekturmodell in Italien, 1335-1550.

Worms: Wernersche Verlagsgesellschaft 1994.

 

p.139

Zur Loggia dei Lanzi (8. 1. 1381):

et debet laborare et laborari facere dictam cornicem ad illud exemplar; quod dicti operarii fecerunt fieri in dicta loggia FREY LOGGIA, p. 295f., Doc. 46, 47, 49, 50, 51 (dort: modellum et exemplar), 53.

 

[Carl Frey: Die Loggia die Lanzi zu Florenz. Eine Quellenkritische Untersuchung. Berlin: Hertz 1885.]

 

 

Michael Hirst: A Note on the Word „Modello“

The Art Bulletin 74.1, March 1992, 172.

 

(2) Commission to Piero del Pollaiuolo for the altarpiece for the Chapel of S. Bernardo in Palazzo Vecchio, Florence (December 1477):

"... dicti Domini ... locaverunt Piero olim Jacobi del Pollaiuolo pictori ... ad pingendam et de novo faciendam et fabricandam et pingendum quandam tabulam altaris cappelle pallatii dicte dominationis Sancti Bernardi; et modo et forma et prout et sicut apparet in modello et seu in pictura existente ..." (C. Milanesi, Documenti inediti risguardanti Lionardo da Vinci, Florence, 1872, 15. The painting to be replaced was by Bernardo Daddi.)

 

(3) Drawing for the spalliera in a room in Palazzo Vecchio (1481):

the Operai "declaraverint modellum ordinatum ... qui steterit applicatus ad ostium Camere Armorum circa faciendo spallieras ... in sala que vulgariter dicitur la sala de' LXXta." (Florence, Archivio di Stato, Operai del Palazzo, 2, fol. 9r, 15 Jan. 1481; reference from Nicolai Rubinstein.)

 

(5) Commission for Ridolfo Ghirlandaio to paint an altarpiece for S. Pietro Maggiore, Pistoia (1508):

the patrons "... locaverunt et concesserunt Ridolfo Dominici Ghirlandaio, pittori de Florentia ... una tabulam pro altari capelle Sotietatis S. Bastiani preditti, cum illis figuriis et aliis rebus, modis formis et condittionibus, prout et sicut continentur et est designatum in modello per ipsum Ridolfum fatto, existente penes dittum presbiterum Leonardum ..." (Florence, Archivio di Stato, Notarile antecosimiano G.671, Vespasiano di Bartolommeo da Pistoia, fol. 124 r-v; found by David Franklin and cited by W. Griswold, Master Drawings, xxvii, 1990, 221, n. 24).

 

These examples are, it will at once be noted, exclusively Tuscan. It would exceed the scope of this brief note to address the question of the employment of the word elsewhere in Italy, although its usage extended as far as the Marche (see, for example, its adoption in a document of 1523 published in G. Fabiani, Cola dell Amatrice secondo i documenti ascolani, Ascoli Piceno, 1952, 173-174: "Magister Cola" agrees to paint an altarpiece for Ascoli Cathedral "... cum figuris prout in designo et modello ...").

 

 

Cesare Guasti: La Cupola di Santa Maria del Fiore.

Firenze: Barbera Bianchi 1857;

Reprint Bologna: Forni 1996.

 

p. 122; Doc. 341

8. November 1507:

Spectabiles viri operarii predicti, visis quinque modellis vel modulis factis de factiendo spiculum vel unum octangulum Cupole; et considerato in dictis modellis solum unum inter alios des dictis quinque denuo factis, et dictum modellum factum per Simonem del Pollaiuolo, Iulianum de Sancto Gallo et Bartolomeum Angeli, esse melius et rectius aliis factis ....

 

p. 128; Doc.  347

30. Dezember 1513:

Item, conficere omnes modellos et designamenta necessaria et convenientia circa edificia fienda pro Opera predicta.

 

 

 

Further literature

 

Rudolf Kuhn: Albertis Lehre über die Komposition als die Kunst in der Malerei. Archiv für Begriffsgeschichte XXVIII, 1984, 123-178;
Kap. 11: Modulus. Der zeichnerische Entwurf, 168-172.

Michael Hirst, Carmen Bambach Cappe: A Note on the Word Modello. The Art Bulletin 74.1, March 1992, 172-173.

 



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